MikulásGyár a kulisszák mögött

A MikulásGyár az a szervezet, ahol a karitatív célok és a fenntartható üzleti modell egymás szolgálatában állnak. A nagysikerű adománygyűjtő kezdeményezés 2010-ben a karitatív akciók „Oscar-gáláján” második helyezést ért el, valamint egy kilencmillió példányos napilapban is kapott már terjedelmes cikket. A Vállalkozásfejlesztés Klub történetének első nyílt előadásán Zsolnai Endrét, a MikulásGyár alapító-főszervezőjét láttuk vendégül, a járványügyi helyzetre való tekintettel online térben. Sikereket, kihívásokat és a MikulásGyár üzleti aspektusait ismerhettük meg közelebbről.

A Vállalkozásfejlesztés Klub első nyílt előadására 2020. december 8-án került sor. A több, mint másfél órás online beszélgetésben Zsolnai Endre nyújtott betekintést a MikulásGyár múltjába, jelenébe és jövőjébe. A szervezet 16 éve alakult, küldetésének a segítségnyújtást tekinti. Évente egyszer, a karácsonyi ünnepi időszakban 5-6 állandó alkalmazott és 2400-nál is több önkéntes dolgozik azért, hogy hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű, mélyszegénységben élő családok és gyermekek számára juttassanak el tárgyi adományokat: tartós élelmiszert, tisztítószereket, ruhát, játékot és könyveket. Az adománygyűjtés napjainkban országos szinten, sőt a Kárpát-medencére kiterjedően működik, de ahogyan ez általában lenni szokott, a hatalmas siker egy remek ötletre és egy lelkes kis csapatra vezethető vissza.

Zsolnai Endre két szóban jellemezte a MikulásGyár életútját: hosszú és nehéz. 2005-re datálható az adománygyűjtés kezdete, mely akkor még hatnapos esemény volt a budapesti plázákban. Az Ötvenhatosok terén ekkor emelték fel először a hatalmas „lufit”, a hat tonnás installáció pedig azóta jelképpé vált és minden évben hirdeti a szorgos kezek jótékony munkáját. Zsolnai Endre 2006-ban csatlakozott. Akkoriban 16 hazai pláza PR- és marketingtevékenységének szervezőjeként kulcsszerepet vállalt az adománygyűjtés országos szintre emelésében, amikor felajánlotta a plázákat, mint gyűjtőpontokat, miközben helyi és országos médiamegjelenéseket is intézett. Végül 2007-ben hivatalosan is a kezdeményezés élére állt.
A főszervező vallja, hogy nincs olyan ember, aki mindenhez értene, ezért kell csapatban gondolkodni. Ahogyan egy üzleti vállalkozás, úgy a MikulásGyár sem működhet marketinges, pénzügyes, rendezvényszervező, vagy éppen a szerződési joghoz értő kolléga nélkül. Az adományok gyűjtését, ellenőrzését, egységcsomagokba helyezését és eljuttatását, vagyis az operatív működés feladatait a lelkes és elhivatott önkéntes csapat végzi, akik közül sokan több éve rendszeresen visszajárnak. Az évek folyamán számos szervezet döntött úgy, hogy a MikulásGyár céljait érdemes támogatni, így az adománygyűjtéshez neves stratégiai partnerek – jótékonysági és üzleti szervezetek – csatlakoztak. A Vöröskereszt 190 országban van jelen, hazánkban pedig 139 éves múltra tekint vissza, így a jótékonysági kezdeményezések megkerülhetetlen szereplője. A MikulásGyár a Vöröskeresztre bízza a rászorulók kiválasztását, akiket nemtől, kortól, társadalmi státusztól függetlenül neveznek meg. Zsolnai Endre szerint, aki éhezik, azon kötelességünk segíteni, nincs mérlegelési lehetőség. Az adományok a Vöröskereszt gyűjtőpontjain várakoznak a célba juttatás előtt. A Magyar Posta a MikulásGyár elkötelezett támogatójaként a közel 2700 fiókos, országos postai hálózatát bocsátotta rendelkezésre, így már több, mint 10 éve a postákra is érkeznek a „MIKULÁSGYÁR” felirattal ellátott adományok, melyek térítésmentesen haladnak tovább a gyűjtőpontokig. Idén először kivételes együttműködésnek lehetünk tanúi az Auchan Magyarország és a MikulásGyár között. A francia alapítású kereskedelmi vállalat teljes mellszélességgel állt az adománygyűjtés mellé, saját PR és HR erőforrásait és országszerte 24 áruházát rendelkezésre bocsátva, így tovább növelve az adományozókhoz közeli gyűjtőhálózat sűrűségét. Idén hatodik éve a budapesti Lurdy-házban is állandó gyűjtőpontot működtetnek.

És hogy mi az összefogás eredménye? Pozitív visszajelzések, köszönő üzenetek és mérhetetlen hála a rászorulóktól. Az érzés, hogy szebbé tehetik azoknak a családoknak a karácsonyát, akik szívszorító történeteit és méltatlan életkörülményeit 16 év terepen töltött idő után is rettentő megtapasztalni. A MikulásGyárat különlegessé teszi az adományozókkal kialakított kapcsolata: számos módon igyekeznek megköszönni a felajánlásokat és az adakozók nagylelkűségét. Egyrészt nem létezik „felesleges” adomány, hiszen valami, valahol, valamilyen módon mindig segít. Ennek szellemében továbbítottak már biciklit, használt bútort, gáztűzhelyet, illetve egy egyetemi felajánlással érkezett 54 számítógépet is. Másrészt minden évben, az adománygyűjtő időszak végén, egy hangulatos családi eseményre várják az adományozókat, ahol jégpálya, olvasókuckó, gyermekfoglalkoztató, színház, filmvetítés, forralt bor és kisebb karácsonyi vásár várja az érdeklődőket. Bár az efféle rendezvényt idén a járványhelyzet lehetetlenné teszi, bíznak benne, hogy mihamarabb visszatérhetnek ehhez a kedves hagyományhoz, melyet gyakran ismert hazai előadóművészek tesznek fellépéseikkel még emlékezetesebbé. A folyamatok, partneri kapcsolatok magasszintű kezelése, valamint – üzleti kifejezéssel élve – az eredményes stakeholder (érintett) menedzsment nagyban hozzájárul a kezdeményezés népszerűségéhez.


A remek márkaépítés eredményeként a MikulásGyárat már nemzetközi viszonylatban is ismerik. A 2009-es teljesítményük elismeréseként 2010-ben, Lisszabonban egy különleges díjátadón – Zsolnai Endre elmondása alapján a karitatív kezdeményezések „Oscar-gáláján” – vehettek részt, ahol a MikulásGyár az Európa 2. legjelentősebb karitatív akciójának járó kitüntetést kapta meg. A több száz nominációból szerzett előkelő helyezés óriási siker lett, a szervezetet széles körben ünnepelték. Nemzetközi ismertségüket mi sem bizonyítja jobban, mint a felkérés 2013-ban, hogy a MikulásGyár tevékenysége a német nyelven oktató országokban az iskolai tananyagba kerülhessen. Európai és Európán kívüli vezető hírügynökségek és médiumok közöltek cikkeket, riportokat a MikulásGyárról ezidáig 17 nyelven. Egy alkalommal Kína magyarországi nagykövete beszélgetett a főszervezővel, a többoldalas, vezető riportot pedig egy 9 milliós példányszámban értékesített kínai napilap közölte le. A fokozott nemzetközi érdeklődés az adományozók oldalán is érzékelhető, hiszen Kínából, az Amerikai Egyesült Államokból és Ausztráliából érkezett turistacsoportok is csatlakoztak már a kezdeményezéshez. Sokan közülük szándékoltan az év ezen szakaszára időzítik magyarországi látogatásaikat. A nemzetközi jelenlét fenntartása kifejezett cél a MikulásGyár életében. Zsolnai Endre szerint a szervezet jövője a tevékenység kiterjesztésében van, 2021-ben további 2 – 3 országban indítanának nagyszabású adománygyűjtést, 5 éven belül pedig Európa vezető karitatív akciója kívánnak lenni.
Ehhez azonban elengedhetetlen a stabilitás pénzügyi tekintetben, amit a nyílt előadás hallgatói tökéletesen megértettek – hasznos kérdések érkeztek a MikulásGyár költségeire és márkaértékére vonatkozóan. A MikulásGyár nem alkalmaz fizetett munkavállalókat, de a területhasználati díjak, a hang- és fénytechnika, valamint a színpadtechnika fontos költségtételek. Zsolnai Endre szerint a sikerességet alapjaiban határozza meg, hogy mennyire képesek a működési költségek alacsonyan tartására, hiszen egy karitatív célú szervezetnek bevételeit jórészt a választott társadalmi cél érdekében kell felhasználnia. A MikulásGyár ebben a tekintetben is eredményesnek mondhatja magát, üzleti értelemben vett hatékonyságuk pedig magas márkaértéket alapoz meg. A MikulásGyár brand maga napjainkban 655 000 eurós értéket képvisel, de volt már olyan időszak is a szervezet múltjában, amikor a márkaérték 1 200 000 euró felé kúszott. Nem kis teljesítmény, tekintve, hogy nem egy kereskedelmi márkáról beszélünk. A komoly pénzösszeg ellenére Zsolnai Endre nem tervez eladással, a MikulásGyár mai napig a „saját gyermeke”, fejlődését és sorsát érthető módon nyomon szeretné követni. Persze minden „gyermek” életében vannak kihívások. A MikulásGyár működésében – ahogyan bármely szervezetnél – előfordultak rossz döntések, kisebb-nagyobb buktatók, amelyek remek tanulópénzt jelentettek a szervezőknek. A jelenlegi pandémiás helyzet is bőven tartogat nehézségeket a MikulásGyár számára, de a szervezői csapat és az önkéntesek elhivatott és lelkes munkája a biztosíték ezek megoldására. 

A Vállalkozásfejlesztés Klub nevében ezúton is köszönjük Zsolnai Endrének és a MikulásGyárnak, hogy betekinthettünk a szervezet történetébe és napi működésébe! A hallgatók rendkívül érdekes, informatív és gondolatébresztő előadásnak lehettek részesei.

Az adománygyűjtés jelenleg is zajlik! 2020. december 20-áig van lehetőség az adományok leadására 24 hazai Auchan áruházban, a 2700 postafiók valamelyikén és a Lurdy-ház földszintjén. Ezúton is kérünk mindenkit, aki megteheti, hogy csatlakozzon az adománygyűjtéshez! A járványhelyzet miatt a szervezet történetében először idén nem vehet át a használt tárgyakat, adományokat, így az adományozóktól tartós élelmiszert és tisztítószereket várnak. Jelen helyzetben ezekre van leginkább szüksége a rászorulóknak. Talán soha korábban nem volt ekkora igény a jócselekedetekre és a segítségnyújtásra, mint idén. A MikulásGyár pedig eddigi története és működése során számtalanszor bizonyította, hogy méltó bárki támogatására.

Az adománygyűjtésről további információk a MikulásGyár honlapján érhetőek el: https://mikulasgyar.hu

Tegyünk együtt azért, hogy minden családnak, gyermeknek boldog legyen a karácsony!

Nagy Anita
Marketing csapattag